Het Amerikaanse bedrijf Eat Just en Alibaba gaan samenwerken om kweekvlees in China op de markt te brengen.
Eat Just is een strategisch partnerschap aangegaan met de participatiemaatschappij C2 Capital Partners en heeft hierbij $25 miljoen veiliggesteld. C2 Capital Partners wordt financieel gesteund door de Alibaba Group.
Het doel van de samenwerking is om alternatieve eiwitproducten grootschalig op de Chinese markt te brengen. Eat Just heeft al voet aan de grond gekregen in China met plantaardige eiproducten. Maar de Chinezen zijn ook zeer geïnteresseerd in het kweekvlees van Eat Just. Het succes van het GOOD Meat kweekvlees in Singapore, is ze duidelijk niet ontgaan.

Het partnerschap valt, niet geheel toevallig, samen met het onlangs door de Chinese overheid onthulde agrarische vijfjarenplan om veel meer onderzoek te gaan doen naar kweekvlees. China ziet duidelijk een grote toekomst weggelegd voor kweekvlees.
De CEO van Eat Just, Josh Tetrick verwacht met de samenwerking met C2 Capital Partners te profiteren van de markt know-how van de Chinezen. Ze kunnen de Amerikanen perfect bijstaan bij de juiste strategie voor markttoetreding, de sales, marketing, klantbenadering en niet in de laatste plaats bij de indiening van een voorstel voor wettelijke goedkeuring van GOOD Meat in China, zo is de gedachte.
Tetrick verwacht dat de indiening van een voorstel tot goedkeuring van kweekvlees in China nog dit jaar gebeurt. Hij benadrukt dat de missie om de wereld te veranderen niet lukt als een grootmacht als China niet meebeweegt:
“We will never be able to accomplish the goal of changing the world without China, aldus Tetrick.
Steve Lin van C2 Capital Partners hierover:
“It is widely accepted that the alternative protein sector can play an important role in achieving China’s goal of carbon peaking and neutralization. These ESG [environmental, social, and governance] benefits resonate strongly with young Chinese consumers who are interested in trying innovative food with a good nutrition profile and align with their values. As the plant-based market is still in an early stage of development, local and foreign companies are focused on consumer education and building awareness to scale the market opportunity,”
China is enorm belangrijk voor een versnelde schaalvergroting van kweekvlees, zodat het spoedig prijsconcurrerend is aan conventioneel vlees. Andersom kan kweekvlees een substantiële bijdrage leveren aan de plannen van China om in 2060 klimaatneutraal te zijn.
“If we can’t make it cheaper, we are not going to win,” besluit Tetrick.
[Bron: TechCrunch 17/08/2022]
[Image credits: Eat Just]
