Het Amerikaanse Archer Daniels Midland en het eveneens Amerikaanse kweekvleesbedrijf Eat Just gaan samenwerken.
De financial Times berichtte eerder deze week over de samenwerking. De Amerikaanse multinational uit de voedingsindustrie en groothandelaar in landbouwgrondstoffen wil zich hiermee nadrukkelijker gaan mengen in de alternatieve eiwitbronnensector.
Het grootste deel van de inkomsten van ADM komt nog uit de handel in maïs, sojabonen, eetbare oliën, zoetstoffen en biobrandstoffen. Toch is ook ADM de laatste jaren hard bezig om te anticiperen op opkomende groeimarkten. De samenwerking met kweekvleesbedrijf Eat Just, dat als eerste bedrijf ter wereld legaal kipproducten van kweekvlees verkoopt in Singapore, past perfect in deze strategie. Leticia Gonçalves directeur van ADM’s Global Foods hierover in de Financial Times:
“The alternative protein market continues to grow at a rapid pace, and we’re investing in a wide variety of new technologies and new partners to stay on the cutting edge of what’s next in this space,”
ADM kan Eat Just helpen met het terugbrengen van de productiekosten en met de ontwikkeling van nieuwe kweekvleesproducten voor meerdere markten.
Josh Tetrick, CEO en oprichter van Eat Just is ervan overtuigd dat de expertise in de voedingsindustrie van ADM van grote invloed wordt op de commercialisatie:
“The strategic partnership is really going to accelerate large scale commercialisation.”
Het is voor ADM overigens niet de eerste samenwerking met een kweekvleesbedrijf. ADM is ook als investeerder betrokken bij het Israëlische kweekvleesbedrijf Future Meat Technologies.
Lees hier verder als je meer wilt weten over kweekvleesbedrijven of over investeren in kweekvlees.
[Image credits: Eat Just]
[Bron: Financial Times 17/05/2022]