Welk kweekvleesbedrijf leidt binnenkort de dans om het gouden kalf is een vraag die velen bezighoudt binnen de kweekvleessector.
In 2013 was daar het grote moment. Mark Post presenteerde in London, onder de volle aandacht van de toegestroomde pers van over de hele wereld, de eerste hamburger gemaakt van kweekvlees. Een kweekvleesburger met destijds nog een prijskaartje van 250.000 euro!
Post wierp daarmee een hoopvolle toekomstblik op hoe onze wereld er over een aantal jaar uit zou kunnen zien, namelijk eentje met genoeg vlees voor iedereen, maar zonder bijkomend dierenleed en een in rap tempo ondraaglijke belasting op ons milieu.
Meerdere motieven
Sindsdien is achter de schermen een ware wedloop ontstaan tussen startende kweekvleesbedrijven om als eerste betaalbaar kweekvlees op de markt te kunnen brengen. De beweegredenen ervoor, een aantal zijn hierboven al kort aangestipt, zijn legio: Een einde aan veel dierenleed die bio-industrie met zich meebrengt, een drastische vermindering van de uitstoot van C02, minder landgebruik, minder waterverbruik, genoeg voedsel voor iedereen. En zeker in het huidige coronatijdperk, last but not least: De kans op wereldwijde epidemieën verkleinen als gevolg van het massaal houden van dieren, met alle dodelijke gevolgen van dien voor zowel mens als dier.
Maar naast al deze idealistische motieven, is het (niet verwonderlijk gezien alle bovenstaande voordelen) ook een kwestie van de gigantische troggen met geld dat met kweekvlees verdient kan gaan worden. De potentiële markt voor kweekvlees, zeker ook gezien onze immer stijgende wereldbevolking, is enorm.
Techniek vormt geen barrière
De techniek om vlees te kweken lijkt al geen barrière meer te vormen voor de meeste, zo niet alle spelers op de markt. De grote uitdaging ligt er nu vooral in om van het laboratoriumvlees ook vlees voor de wereldmarkt te maken dat kan concurreren met traditioneel vlees.
De consument bedienen
Hiervoor zijn veel meer zaken van belang dan het sec kunnen maken van kweekvlees. Voor de consument zelf moet het uiteraard kunnen wedijveren met traditioneel vlees qua smaak, structuur en voedingswaarde. En de pijn mag natuurlijk ook niet in de portemonnee gevoeld gaan worden. Leuk hoor, een kweekvleesburger van 250.000 euro, maar voor wie? Verder dient kweekvlees natuurlijk veilig te zijn.
De puzzelaar is spekkoper
Dit zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat het nog een aardige puzzel is voor de kweekvleesbedrijven om als eerste consumentvriendelijke producten van kweekvlees op de markt te kunnen brengen. Producten waar mensen niet ook nog eens een unheimisch gevoel bij krijgen.
Een puzzel waarbij technische, ethische, economische en wettelijke stukjes perfect in elkaar moeten vallen, waarbij daarnaast ook op het vlak van marketing nog een wereld te winnen is om kweekvlees aantrekkelijk te maken voor de consument.
Naast kwaliteit zullen dus ook positionering, schaalbaarheid, wenselijkheid, regelgeving en (juiste) investeringen in kweekvlees mede bepalen welk kweekvleesbedrijf weldra de dans leidt in de markt. De dans om het (gouden) kalf…
One comment